TONDO

Warsztat AV

Bartłomiej Talaga

Warsztat Formy Filmowej narodził się w Łodzi w 1970 roku w murach Szkoły Filmowej. Jej założycielami i członkami byli m.in.: Wojciech Bruszewski, Paweł Kwiek, Józef Robakowski, Andrzej Różycki, Zbigniew Rybczyński, Ryszard Waśko, Kazimierz Bendkowski, Krzysztof Krauze, Wacław Antczak, Jan Freda, Marek Koterski, Ryszard Lenczewski, Janusz Połom, Jacek Łomnicki, Antoni Mikołajczyk. Rozczarowani programem Szkoły Filmowej i stosowanymi w niej metodami pedagogicznymi ogłosili oni swój manifest w którym informowali, że:

Ewa Ciechanowska Obraz 12.31 z cyklu Topografia Relacji, 2010 (kadr z wideo)

„Warsztat realizuje: filmy, zapisy i transmisje telewizyjne, audycje dźwiękowe, wystawy plastyki zdarzenia, interwencje. Warsztat uprawia także działalność krytyczną i teoretyczną. Nie uprawia żadnej działalności komercyjnej, a realizatorzy pracują całkowicie bezinteresownie. Warsztat bada i ma ambicje rozszerzać możliwości sztuk audiowizualnych w oparciu o aktualne tendencje w sztuce współczesnej ”.

Andrzej Różycki Identyfikacja pozorna, 1973 (kadr z filmu)

Inspirując się dokonaniami międzywojennej awangardy spod znaku Themersona, twórcy Warsztatu kwestionowali wartość „kina literackiego”, a przede wszystkim odrzucali wszelkie „użytkowe funkcje kina”, stawiając tamę filmowemu moralizowaniu, politykowaniu i zabawianiu widza.

Audio-wizualni twórcy, absolwenci, a dziś wykładowcy Szkoły Filmowej prezentują i przypominają o eksperymentalnym i multimedialnym charakterze Uczelni.

Pół wieku temu na terenie Szkoły działała awangardowa grupa artystów – Warsztat Formy Filmowej. Funkcjonujące w latach 1970-1977 koło naukowe realizowało eksperymentalne i nieskrępowane działania w obszarze sztuki filmowej, fotografii, relacji pomiędzy obrazem a dźwiękiem stanowiące istotne preludium dla dzisiejszych działań w sztuce mediów.

Józef Robakowski Test, 1971 (kadr z filmu)

Dekadę temu w ramach koła naukowego zawiązała się grupa artystyczna Videopunkt, która przez media fotografii, wideo czy dźwięku badała i rozszerzała możliwości sztuk audio-wizualnych.

Obecnie w roku obchodów 30 lat specjalności Fotografia w Szkole Filmowej w Łodzi wykładowcy Ewa Ciechanowska, Hubert Humka, Szymon Kobusiński, Filip Gabriel Pudło, Wojciech Puś i Bartłomiej Talaga pragną przypomnieć i nawiązać do medialnych prac, które przeszły do historii sztuki, a także zaprezentować własne poszukiwania w polu sztuk audio-wizualnych. Bez działań Warsztatu Formy Filmowej nie dostrzeżonoby Fotografii jako oddzielnej ważnej dziedziny naukowej. Po dziś dzień Katedra Fotografii kształci i rozwija doskonałych fotografów jak i multimedialnych artystów. Jest przede wszystkim przestrzenią wolności obrazów, które nieograniczone swoją dwuwymiarowością rozszerzają się w przestrzenie: obrazów ruchomych, wirtualnych rzeczywistości, dźwięku czy gestów performatywnych.

Wojciech Puś Ogród, 2005 - do teraz (Instalacja wideo/świetlno/architektoniczna)

Latem 2008 roku, pod opieką Józefa Robakowskiego zostało założone koło naukowe Warsztat Nowych Mediów – Videopunkt. Do grupy należy około 27 osób z PWSFTViT, ASP w Łodzi, ASP w Warszawie oraz londyńskiego University of Westminster.

Wojciech Bruszewski YYAA, 1973 (kadr z filmu)

Z manifestu Videopunktu: „Jesteśmy kooperatywą twórców, gdzie zamiast artystycznej jednomyślności łączy nas coś o wiele ważniejszego – chęć redefinicji rzeczywistości, w której żyjemy i funkcjonujemy. Do zaznaczenia swej twórczej obecności wykorzystujemy nie tylko sytuacje «stare» klasyczne – festiwalowe i galeryjne, ale też aktywnie szukamy nowych sposobów funkcjonowania sztuk wizualnych. Kreując nowe sytuacje, będziemy wykorzystywać niedostrzeżone możliwości nowych mediów oraz potencjału przestrzeni – zarówno tej zamkniętej, jak i otwartej, publicznej”.