Przez kilka miesięcy 2021 roku podczas łącznie 5 weekendów spotykaliśmy się na warsztatach z tworzenia publikacji fotograficznej zorganizowanych dla wybranych na podstawie open call studentów różnych szkół artystycznych.

W ramach warsztatów wraz z 10 najbardziej uzdolnionymi uczestnikami przeszliśmy przez cały proces produkcji – od projektowania przez realizację do prezentacji. Oprócz aspektów technicznych swoją uwagę zwracaliśmy również na posługiwanie się różnymi środkami wyrazu, które z pojedynczych obrazów stworzyłyby czytelny dla widzów przekaz.  W efekcie wspólnej pracy wszyscy uczestnicy stworzyli swoje własne artbooki, które zostały zaprezentowane w Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi.

Nagrania ze spotkań warsztatowych skupiają się wokół takich tematów jak prowadzenie narracji wizualnej, obsługiwanie programów graficznych, działania introligatorskie, a także wokół projektów twórczych każdego z uczestników.

Organizatorami warsztatów była ekipa redakcyjna z magazynu fotograficznego Szkoły Filmowej TON, czyli Bartek Talaga i Marcela Paniak. Oprócz nich, pozostałymi prowadzącymi warsztaty byli Franek Ammer, Piotr Zbierski, Bartosz Staszewski z kolektywu 19 Rzek w Łodzi.

W warsztatach udział wzięli: Mariusz Drezniak, Natalia Giedryś, Natalia Godek, Iza Makocka, Celina Przyklęk, Magda Skotnicka, Milena Soporowska, Ola Szajnecka, Tomek Tofilski, Maciek Zych.

Nagrania zrealizowała Celina Przyklęk, a autorem muzyki jest Hollybaba Rami Shaya.

Kilka słów o wspólnej pracy nad publikacją fotograficzną

O planach na wspólne działania oraz o swoich doświadczeniach opowiadają prowadzący warsztaty: Bartek Talaga, Franek Ammer, Bartosz Staszewski, Marcela Paniak, Piotr Zbierski.

Przykład książki, w której artysta uwidacznia proces powstawania makiety

Czy książka wykonana na podstawie roboczych projektów publikacji może być jednocześnie opowieścią o samym procesie tworzenia takiego artbooka? To, że nie tylko rezultaty naszej pracy, ale również poszczególne procesy powstawania różnych koncepcji mają znaczącą wartość, podkreśla prowadzący warsztaty, Piotr Zbierski, na przykładzie konkretnej książki.

Próba wyodrębnienia głównego tematu swojego artbooka

Nie raz autorskie projekty skupiają się wokół wielu różnych aspektów osobistych, fotograficznych, społecznych. Który z nich powinien stanowić ten główny motyw narracji wizualnej? Na to pytanie próbujemy wszyscy wspólnie sobie odpowiedzieć na przykładzie autorskiego projektu, którego autorką jest Natalia Godek, jedna z uczestniczek warsztatów.

Różnorodność treści w artbooku

Nie tylko fotografie, ale też innego rodzaju obrazki, grafiki, rysunki, szkice, notatki mogą stać się częścią narracji wizualnej tworzonych publikacji. W ten sposób działa też Ola Szajnecka, jedna z uczestniczek warsztatów.

W książce fotograficznej równie istotne jest wszystko to, co fotografią nie jest

Na tym, że środki pozafotograficzne współtworzą opowieść fotograficzną, skupia się prowadzący warsztaty Piotr Zbierski, prezentujący publikację “Raised by Wolves” Jima Goldberga, uznanego amerykańskiego fotografa.

Spotkanie w grupie jako doświadczenie twórcze w pracy nad artbookiem

Wspólne rozmowy, wymiana opinii, dzielenie się swoimi wrażeniami – czyli po prostu przebywanie w grupie uczestników warsztatów – jest też czymś znaczącym podczas pracy twórczej nad artbookiem. M.in. właśnie o tym, przy okazji omawiania swojego projektu, mówi nam Magda Skotnicka, jedna z uczestniczek warsztatów.

Znaczenie osobistych działań podczas robienia concept-wall artbooka

Na co pozwala concept-wall, czyli przestrzeń na ścianie stopniowo zapełniania intuicyjnymi działaniami okołofograficznymi? To jedno z zagadnień, o których mówi nam Mariusz Drezniak, jeden z uczestników warsztatów, który swoje fotografie oraz ślady poczynionych na nich gestów świetnie przeniósł na formę artbooka.

Sposób organizowania stron swojej publikacji w programie InDesign – część 1, 2, 3.

Jak podzielić przestrzeń strony, aby tekst i fotografie współgrały ze sobą? Krok po kroku, Bartek Talaga, prowadzący warsztaty, przechodzi z nami przez tworzenie własnego gridu w InDesignie.

cz. 1/3

cz. 2/3

cz. 3/3

Praca nad własnym schematem strony publikacji w programie InDesign – część 1 i 2.

Aby wszystkie strony publikacji były spójne, warto pracować na zrobionym przez siebie schemacie organizowania tekstu i fotografii na stronie. Cały czas towarzyszy nam Bartek Talaga, który tłumaczy, jak w InDesignie zrobić własny layout, pracując na stronach wzorcowych.

cz. 1/2

cz. 2/2

Materialna cyfrowość

O tym, że artbook może być zrobiony nie tylko bezpośrednio z obrazków, grafik, rysunków, szkiców, notatek, ale również z fotografii zarządzanych przez zaprogramowany kod, przekonuje nas Maciek Zych, jeden z uczestników warsztatów.

 

Parametry papieru, które mają znaczenie przy robieniu książki

Jak się okazuje, podczas projektowania książki fotograficznej warto mieć świadomość różnych parametrów papieru, m.in tego, jaki jest kierunek jego włókien, a także jak zależności między gramaturą, grubością, spulchnieniem oraz wykończeniem decydują o prezentowaniu się publikacji. Szczegółowo mówi o tym prowadzący warsztaty Bartosz Staszewski.

Książka fotograficzna to forma przestrzenna, a nawet performatywna

Książka fotograficzna i jej przedmiotowość, która wyróżnia się swoją treścią fotograficzną współgrającą z formą – konkretnym rozmiarem, strukturą papieru, rodzajem druku – wyzwala szczególne działania publiczności. Prowadzący warsztaty, Franek Ammer, wskazuje na to, że książkę poznaje się też sensorycznie, nie tylko zmysłem wzroku, a więc jest to w jakiejś mierze również  działanie performatywne.

Artbook jako zbiór osobistych historii

Jednym z najbardziej wartościowych elementów każdego stworzonego artbooka jest pierwiastek osobisty. Jedna z uczestniczek warsztatów, Iza Makocka, dzieli się z nami swoimi osobistymi historiami – miejsc, rzeczy, osób – które wydają się być dla niej i dla jej twórczości bardzo znaczące.

W procesie twórczym artbook tworzy się sam

W pewnym sensie osobiste historie są na tyle intensywnymi przeżyciami, że projekt publikacji tworzy się właściwie sam przez się. Różne doświadczenia życiowe – relacje, miłość, duchowość, rodzina, wgląd w samą siebie – to główne tematy artbooka, którego autorką jest Natalia Giedryś, jedna z uczestniczek warsztatów.

Prezentacja artbooków w Muzeum Książki Artystycznej

Ostatnie nagranie to podsumowanie warsztatów i prezentacja artbooków w Muzeum Książki Artystycznej. Które etapy wspólnych działań były ze strony organizatorów najbardziej istotne? Kilka słów na ten temat mówi współorganizatorka projektu, Marcela Paniak.

To już wszystkie nagrania

Dziękujemy!

Projekt pn.: „Cykl warsztatów z tworzenia publikacji fotograficznej – TON 2.0” realizowany w ramach zadania publicznego zleconego i współfinansowanego przez Ministra Edukacji i Nauki.